Bezichtiging 2022

Home / Bezichtiging 2022

Kerkbezichtiging en tentoonstelling  1672 RampZalig     juli t/m oktober 2022

In de Heilig Hart van Jezus kerk Kerklaan 2  3645EV Vinkeveen

Ook dit jaar organiseert de Stichting Vallis Pacis de mogelijkheid het zeer fraaie rijksmonument, de H. Hart van Jezus kerk in Vinkeveen, te bezoeken in de maanden juli en augustus op de woensdag- en zaterdagmiddag van 13.00 tot 16.00 uur.  Na twee coronajaren ziet het er naar uit dat wij U weer als vanouds mogen rondleiden en  eventuele vragen kunnen beantwoorden. Ook het torenbezoek is op die dagen weer mogelijk.

Aanvangstijden torenbezoek in juli en augustus om 13.15 – 14.15 – 15.15 uur.

Op Open Monumentendag 10 september zijn de openingstijden van 10.00 uur tot 16.00 uur met torenbezoek om  10.15 -11.15 -12.15 -13.15 -14.15 -15.15 uur.

Op Open Monumentendag 11 september zijn we open van 13.00 tot 16.00 uur  (Geen torenbezoek)

Regelmatig gedurende de openingsdagen zal ons monumentale Wander Beekes orgel  bespeeld worden.

Tentoonstelling “1672 RampZalig”

Van 2 juli tot en met 30 oktober (uitgezonderd zondag 18 september) organiseert historische vereniging De Proosdijlanden een grote tentoonstelling over de gebeurtenissen die tijdens het rampjaar 1672 in de dorpen van de huidige gemeente De Ronde Venen hebben plaatsgevonden. Vele kaarten, prenten en voorwerpen uit de zeventiende eeuw vullen de expositie in de op zichzelf al prachtige ruimte van de R.K.-kerk aan de Kerklaan in Vinkeveen. Daarnaast komt er een reeks van lezingen, is er een educatief project voor de basisscholen en er zijn fiets- en wandelroutes langs de toenmalige verdedigingsposten.
De tentoonstelling is gratis toegankelijk op de woensdag-, zaterdag- en zondagmiddagen tussen 13.00 en 16.00 uur.

Namens werkgroep kerkbezichtiging Stichting Vallis Pacis

Historische Vereniging De Proosdijlanden.

C.J.(Con) Huijbreghs

info@voorzitterstichtingvallispacis.nl

06-30206158

Kerkbezichtiging 2021

Op de woensdag en zaterdagmiddag van de maanden juli en augustus bestaat de mogelijkheid om onze kerk te bezichtigen. Goed geïnformeerde gidsen kunnen u alles over kerk en interieur vertellen. Uiteraard kunt u ook op eigen gelegenheid rustig rondlopen.

De openingstijden zijn van 13.00 tot 16.00 uur.

Tevens is er gelegenheid om, tegen een kleine vergoeding, ( € 2,50 voor volwassenen en € 1,00 voor kinderen) de prachtig gerestaureerde toren te beklimmen tot aan de omloop bij het uurwerk en genieten van een prachtig uitzicht over Vinkeveen en de Vinkeveense Plassen.

Ook op Open Monumentendag in september is onze kerk de gehele dag geopend. Hier gelden andere openingstijden. Houd u de publicaties en onze site in de gaten.

Voor groepen en of individuele personen is het mogelijk  een afspraak te maken voor een rondleiding. Afspraken graag via de e-mail of telefoon.

Gelukkig kunnen we zolang de coronatoestand niet verslechterd weer met kleine groepen de toren beklimmen. Afspreken is niet nodig. De laatste rit naar boven zal uiterlijk om 15.30 uur vertrekken.

Zondagmiddag 12 september is er om 13.30 uur een concert verzorgd door Camerata Capelle met verhalen over de “OUD HOLLANDSE WATERLINIE”.

In het Monumentenweekend van 11 en 12 september 2021 organiseert de Stichting Oude Hollandse Waterlinie een zestal klassieke inloop concerten. De concerten duren circa 45 minuten en worden uitgevoerd door het Barok-ensemble Camarata Capelle, onder leiding van Boudewijn Bruil. Het ensemble voert stukken uit van onder andere Händel, Telemann en Bach. De muziek wordt afgewisseld met verhalen over de lokale geschiedenis van de Oude Hollandse Waterlinie en het Rampjaar 1672, verteld door theatermaker Michiel van de Burgt, in de persoon van de 17e eeuwse Wouter van de Waterlinie.

De concerten zijn gratis bij te wonen

Meer informatie over de activiteiten van de Stichting Oude Hollandse Waterlinie is te lezen op: www.oudehollandsewaterlinie.nl